Budowanie stron internetowych w dzisiejszych czasach stało się o wiele łatwiejsze. Dzięki gotowym rozwiązaniom, systemom, wtyczkom możemy zbudować stronę szybciej, przynajmniej od strony technicznej. Pozostaje kwestia szeroko pojętego usability, czyli użyteczności strony dla przeciętnego Kowalskiego. Takie kwestie jak sprawna nawigacja, czytelność strony, atrakcyjny wygląd czy właściwe rozłożenie treści odzwierciedlają już doświadczenie firmy, której zlecimy stworzenie strony www.

Poniżej przedstawiamy kilka ważnych pod tym kątem zagadnień:

1. Spójność interfejsu

Przy budowaniu stron internetowych jedną z głównych zasad jest utrzymanie spójności interfejsu na całej stronie. Ogólny wygląd Twojej witryny powinien być spójny na wszystkich jej stronach. Spójność nawigacji, schematów kolorów, krojów pisma i stylu pisania może mieć pozytywny wpływ na użyteczność i UX (user experience).

Praktyczna wskazówka: najpierw spraw, aby Twój projekt strony www był użyteczny, nie każ odwiedzającym szukać menu, czekać na reakcję, czy błądzić po treści. Jeśli Twoja witryna internetowa nie jest początkowo poprawnie zaprojektowana, to brak spójności innych jej części w dalszym projektowaniu spowoduje duże problemy z użytecznością strony.

2. Łatwa w obsłudze nawigacja

Nawigacja jest podstawą użyteczności. Jest to główna technika interakcji w Internecie. Dobra nawigacja w witrynie ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że ​​odwiedzający mogą znaleźć to, czego szukają. Zakładając stronę internetową zadbaj o to aby potencjalni klienci mogli w łatwy sposób odnaleźć pożądaną treść.

Praktyczne wskazówki: Zaprojektuj nawigację, która zawsze jest pod ręką. Ograniczyć łącza nawigacyjne najwyższego poziomu do maksymalnie siedmiu opcji – liczba obiektów, które przeciętny człowiek może przechowywać w pamięci roboczej wynosi 7 ± 2 – i utwórz nawigację podrzędną z wyraźną kategoryzacją.

Przy projektowaniu strony www użyj znanych słów dla opcji menu, aby pomóc użytkownikom lepiej je zrozumieć np. FIRMA, OFERTA, GALERIA.

Skróć czas potrzebny użytkownikom na dotarcie do miejsca docelowego. Zaprojektuj nawigację w taki sposób, aby odwiedzający docierali tam, gdzie chcą, przy jak najmniejszej liczbie kliknięć/przeładowywań strony. Projektując swoją stronę internetową, pamiętaj o regule trzech kliknięć, która mówi, że Twoi widzowie nigdy nie powinni znajdować się w odległości większej niż trzy kliknięcia od tego, czego szukają.

Uwzględnij opcje nawigacji w stopce witryny. Stopka to miejsce, w którym użytkownicy oczekują opcji nawigacji i informacji kontaktowych.

3. Ułatw sobie skanowanie stron

Gdy użytkownicy odwiedzają Twoją witrynę, częściej skanują wzrokowo stronę niż czytają wszystko na niej. Na przykład, gdy odwiedzający chcą znaleźć określoną treść lub wykonać określone zadanie, będą przeglądać nagłówki w treści, aż znajdą to, czego szukają. Pomóż im w tym projektując dobrą hierarchię wizualną. Hierarchia wizualna odnosi się do rozmieszczenia lub prezentacji elementów w sposób implikujący znaczenie ━ np. gdzie oczy użytkownika powinny skupić się najpierw, drugie itp.

Praktyczne wskazówki: Unikaj dużych bloków tekstowych. Podziel informacje na grupy, aby ułatwić ich przeglądanie. Używaj nagłówków lub wypunktowań.

Zwiększ widoczność wizualną ważnych elementów. Dodaj istotne elementy, takie jak przyciski wezwania do działania (CTA) lub formularze logowania, aby goście mogli je od razu zobaczyć. Możesz podkreślić elementy przy użyciu różnych rozmiarów lub kolorów.

Przy projektowaniu strony internetowej trzymaj się układu siatki. Układ siatki pozwala uporządkować informacje w sposób, który ułatwia odwiedzającym czytanie i zrozumienie informacji prezentowanych na stronie.

4. Spraw, by rzeczy wyglądały, jakby działały

Za pomocą przycisków i innych interaktywnych elementów pomyśl o tym, jak projekt komunikuje afordancję. Pamiętaj o starym powiedzeniu „forma podąża za funkcją”: sposób, w jaki wygląda obiekt, mówi użytkownikom, jak go używać.

Elementy wizualne, które wyglądają jak linki lub przyciski, ale których nie można kliknąć ━, takie jak podkreślone słowa, które nie są linkami lub elementy, które mają prostokątne tło, ale nie są przyciskami ━, mogą łatwo pomylić użytkowników.

 5. Spraw, aby Twoja witryna była responsywna

Obecnie istnieje ponad 5 miliardów urządzeń z przeglądarkami internetowymi. Oznacza to, że użytkownicy mogą odwiedzać Twoją witrynę z różnych urządzeń, takich jak komputer stacjonarny, tablet, telefon, telewizor. Dobrze zaprojektowana strona www pod kątem UX zapewnia, że ​​bez względu na to, jak odwiedzający przegląda Twoją witrynę, wszystkie istotne informacje będą wyświetlane poprawnie na różnych rozmiarach ekranu.

Praktyczne wskazówki: Ułatw łatwe wyszukiwanie niezbędnych informacji. W przeciwieństwie do użytkowników komputerów stacjonarnych, przeglądając urządzenia mobilne, użytkownicy szukają czegoś konkretnego, na przykład informacji kontaktowych lub kosztu produktu, który chcą kupić. Uczyń tę informację niemożliwą do pominięcia. Rozważ zbudowanie strony internetowej w 2 wersjach, dla dużych rozdzielczości (komputer, telewizor) oraz dla wąskich ekranów (telefon, małe tablety).

Rozmiar elementów interaktywnych dostosuj do ekranu. Ponieważ użytkownicy urządzeń mobilnych przewijają i dotykają palcami, może być konieczne zwiększenie rozmiaru elementów interaktywnych, takich jak przyciski.

Więcej zalet responsywnych stron internetowych znajdziesz w tym artykule:

– Projektowanie stron internetowych w technologii RWD

Podsumowanie

Gdy ludzie wchodzą w interakcje ze stronami internetowymi, oczekują doskonałej obsługi. Jeśli nie zaspokoisz ich potrzeb, po prostu przeniosą się do konkurencji, która może być tylko jednym kliknięciem. Dlatego przy każdej decyzji projektowej powinieneś pomyśleć, co jest najlepsze dla użytkownika i starać się, aby doświadczenie było jak najbardziej przyjemne. Żyjemy w szybkich czasach, zrezygnuj z efektów wizualnych, czasochłonnych animacji czy skomplikowanej nawigacji na rzecz szybkiej i sprawnej obsługi Twojej strony internetowej przez potencjalnych odbiorców/klientów.